top of page

Waarom “gewoon ontspannen” niet werkt

Soms voelt het alsof je “anders” reageert dan je zou willen…

Alsof je hoofd iets begrijpt, maar je lichaam iets anders doet.


Je wilt ontspannen, maar je blijft gespannen.

Je wilt verbinding, maar je trekt je terug.


Of je blijft maar doorgaan, terwijl je eigenlijk moe bent.


Wat als dit niet komt doordat er iets mis is met jou…

maar doordat je zenuwstelsel je probeert te beschermen?



Volgens de polyvagaal theorie schakelt je lichaam automatisch tussen verschillende standen:

  •  Veilig & verbonden

  •  Actie (vechten of vluchten)

  •  Terugtrekken of afsluiten


En dat gebeurt zonder dat je daar bewust voor kiest.

Je lichaam scant namelijk continu:

“Is het hier veilig?”

Als het antwoord “nee” is (of voelt als nee), dan ga je automatisch in bescherming.

Niet omdat je zwak bent… maar omdat je systeem je wil helpen overleven.


Misschien herken je dit:

– Altijd “aan” staan

– Moeite met ontspannen

– Snel overprikkeld zijn

– Of juist weinig voelen


Het mooie is: je kunt je zenuwstelsel weer leren dat het veilig is

Niet door harder je best te doen…

maar juist door zachter te worden.

Door te vertragen.

Door te voelen.


Door kleine momenten van veiligheid toe te laten.

Want echte verandering begint niet in je hoofd, maar in je lichaam.


 Herken je jezelf hierin?

Laat het me weten in de reacties of stuur me een berichtje — ik denk graag met je mee  www.homeo-flow.nl

 
 
 

Opmerkingen


© 2026 Homeo Flow ®– Geregistreerd merk. Alle rechten voorbehouden.

bottom of page